До Пампорово АД – отворено писмо от Габи Тур ЕООД

До: Пампорово АД

Отворено писмо от Габи Тур ЕООД

 

Относно: Препоръки за подобряване на условията за обучение и практикуване на зимни спортове в ски курорт Пампорово

 

Уважаеми г-н Директор,

В настоящото писмо екипът на туристическа агенция Габи Тур ЕООД събра своите впечатления и предизвикателства, с които нашите водачи и обучаеми ученици са се сблъсквали при използване на инфраструктурата в КК Пампорово.

Представили сме идеи за разрешаването им и конкретни препоръки за подобряване на условията в курорта.

Надяваме се те да бъдат взети под внимание от ръководството на Пампорово АД.

 

ТРАНСПОРТ и ПРИДВИЖВАНЕ:

1. Първите ни затруднения са свързани с придвижването до ски центровете, Би било доста по-безопасно ако на четирите опасни кръстовища – инфо центъра, пред Бялата къща, на разклона за Малина и на разклона за Студенец – се създадат кръгови движения.

Знаем, че това, както и следващата точка 2, не зависи от повереното ви дружество, но вие, в качеството ви на пряк ползвател на пътната инфраструктура в Пампорово, имате право да инициирате дискусия по темата и да внесете съответните мотивирани документи към Община Чепеларе и Областно пътно управление – Смолян. Резултатът ще е положителен за всички.

2. В ски курорт Пампорово няма условия за туристите, придвижващи се пеша. Всеки наш клиент се оплаква от липсваща инфраструктура за пешеходци. Ако Пампорово е семейният курорт на България, къде са тротоарите за неговите клиенти? Къде са безопасните алеи за деца и възрастни? Тротоарите (където съществуват) масово се използват за паркинги. Ако има натрупан сняг, същите тротоари се използват за струпване на снега, избутан от снегопочистващите машини. От разклона пред Бялата къща до ски-център 2 Малина изобщо няма тротоар и е невъзможно за туристи без автомобил да се разходят до ски-центъра. Препоръката ни е ръководството да предприеме необходимите действия, за да осигури нормални условия за придвижване на туристи на територията на курорта и особено от централните зони към ски центровете.

3. Наложително е да се изгради удобен паркинг за лифта на двата моста. Той ще бъде изключително полезен за всички партньори и туроператори, с които курортът си сътрудничи. Така ще се осигури повече комфорт и сигурност на гостите.

 

ОРГАНИЗАЦИЯ  и ЛИФТОВИ СЪОРЪЖЕНИЯ:

4. Препоръчваме ръководството на Пампорово АД да помисли да открие каси в големите хотелски комплекси. Това ще намали съществено чакането пред касите на пистата.

5. Може да се препоръча на по-близките хотели до Стойките да извозват клиентите си до шест седалковия лифт на писта Стойките, вместо на Малина.

6. Трябва да се осигури коридор за ски учители и самостоятелни скиори на всички лифтове. Това сме го срещали като добра практика в ски курорти в други европейски държави. В момента запълването на лифтовете не се контролира от никой и дори и в пикови часове нагоре тръгват празни седалки. Ако има коридор, с него на 100% ще се запълва капацитета на лифтовете, тъй като служителят на лифта ще запълва празните седалки със скиорите, които са сами и учителите, които са с ученици. Сега и в най-натоварените часове, нагоре тръгват празни седалки – това не трябва да се допуска, за да се облекчи трафика на лифта.

7. Надяваме се, ще се съгласите с мнението ни, че подмяната на съоръжението Ардашлъ (триседалковия лифт Малина) е крайно наложително. Този лифт трябва да е с по-голям капацитет, който да може да поеме увеличаващия се трафик в курорта.

 

ПИСТИ и ОБУЧЕНИЕ:

8. Писта Стойките – липсват обходни маршрути (по-лека категория) на двата пада на писта Стойките. Знаем, че на долния пад има изграден такъв, но той не се поддържа и реално не може да се ползва. Изграждането на обходни маршрути ще намали трудността на пистата и ще облекчи съществено трафика по зелената писта.

9. Недопустимо е да има машини на пистите, когато по тях се движат скиори, а това се случва най-редовно. Трябва да е абсолютно забранено по една и съща писта едновременно да се движат скиори и машини (ратрак-линейки), защото е предпоставка за сериозни, дори трагични инциденти. Добрата практика е пострадалите скиори да се извозват със специални шейни, не с ратрак-линейка, заради безопасността на всички останали.

В България всички планински спасители са обучени да свалят пострадали със специализирани шейни. Защо тази практика не се използва в ски курорта Пампорово?

10. Ако се наложи в краен случай да мине машина по пистата през деня, тя задължително трябва да заравни терена след себе си. Случвало се е на зелената писта над “язовира“ да мине ратрак на спасителна служба без да заравни след себе си. Оставените дири в снега автоматично се превръщат в капан за начинаещите скиори.

11. Необходими са още обозначения за видовете писти – на места е неясно коя писта каква е.

12. Детските ски зони, както и зоните за обучение на начинаещи са крайно недостатъчни. Със сравнително малко усилия могат да се обособят подходящи зони за деца и начинаещи – на десния склон на Малина, южните ски писти, върха Снежанка, на превала, където се разделят зелената писта, писта 11 и малката стена, поляните на “язовира” и частната писта на Студенец.

13. Липсват също детски ски паркове, каквито сме виждали в други европейски курорти. Защо такива не са изградени и в КК Пампорово?

14. В ски курорт Пампорово няма зони за шейни, а има такова предлагане и клиенти, които търсят места за спускане с шейни, особено семейства с деца. Всички те в момента ползват съвсем оскъдните зони за начинаещи, където се пускат редом с обучаващите се. Опасността е налице и за двете страни. Трябва да се обособят зони само за спускане с шейни.

15. Ако ски курорт Пампорово държи на имиджа си да бъде семейният курорт на България, би било добра практика да се даде шанс на семействата да карат с една карта. Една еднодневна семейна лифт карта би била изключително удобна за активни семейства с малки деца – сутринта мама кара ски, докато татко гледа детето, следобеда обратното. Това ще бъде истински реверанс към младите семейства, което ще увеличи техният интерес и ще повиши посещенията в курорта.

16. Препоръчваме табла с правилата за безопасно придвижване по пистите в курорта да се поставят и в началото на лифт станциите. Съществуващите табла с правилата пък трябва да се изпишат с големи четливи букви.

17. Би било добре да се изясни ролята на ски патрула – това ли са хората, които се грижат за реда на пистите? Ако има скиори, застрашаващи живота на останалите, ако някой невладеещ собствените си ски човек прегази наши обучаеми ученици, към кого да се обърнем? Ако пак, вследствие на неспазване на правилата за движение по пистите, стане по-сериозен инцидент, на кого да се оплачем? Кои всъщност са хората, които се грижат за спазването на реда и правилата за придвижване по ски пистите?

 

Всички гореизложени тези и предложения са резултат от събирани мнения, отзиви и оплаквания на наши клиенти и обучаеми през годините. В тях сме включили и наши собствени (на Габи Тур) преживявания и препоръки, основани на опита ни като ползватели на съоръженията в ски курорт Пампорово.

Убедени сме, че ръководството на Пампорово АД пътува извън България и вижда добрите практики в другите курорти по света. В практиката на най-добрите ски курорти е доказано, че построяването на база за настаняване и изхранване сама по себе си не прави курорт. Добрият ски курорт е съвкупност от специализирана и прилежаща инфраструктура, съоръжения, осигуряващи удобство на пребиваващите и съобразяване капацитета на лифтовите съоръжения с капацитета на легловата база.

Надяваме се, че това писмо ще достигне до вас в момент, в който вие вече сте помислили върху тези теми и сте предприели мерки за тяхното разрешаване. Ще се радваме ако ни отговорите открито на вашия сайт или изпратите отговор на имейл: info [@] gabitour.com .

 

Благодарим Ви за вниманието!

С уважение,

Екипът на Габи Тур ЕООД

23 thoughts on “До Пампорово АД – отворено писмо от Габи Тур ЕООД

Add yours

  1. Като лекар планински спасител от 1979г.,скиор от 53години,карал ски в 56 курорта по целия свят,вкл.САЩ,Канада,Чили и Аржентина и като лекар травматолог на базата на ПСС в Пампорово за 4 от последните 5 сезона , мога да кажа следното.
    1.Пистите са изключително добре поддържани,бих казал на американско ниво,по добре от тези на Боровец.Обезопасени са правилно.. Мъжете от ПСС са отлично организирани.Сноумобилите им не оставят груби следи по пистите,знам го защото през ден съм по пистите като скиор и доктор.Ратрак линейката е скъпо и полезно МПС,неотменимо за медицинска работа на терен.Свалянето със шейна канадка е много травмиращо за жертвите и приложимо в курорти с паудър сняг,а не твърд изкуствен.Транспортът със шейна Акия е приложим на къси разстояния и ако инцидентът е високо горе,а не по нанагорнище.Предлагам на Габи тур да опитат да теглят Акия първо и тогава да приказват глупости.Освен това с Акия се ангажират 2 души от ПСС,а с моторна шейна един и рискът за пациента е много по висок.
    2.Да питат Габи тур /без/отговорните БГ институции защо допуснаха да се продаде единствения хеликоптер за специализирана ПСС дейност,който частна фирма бе закупила и обучила момчетата от ПСС за работа с лебедка като в Алпите.
    3.Колкото до паркингите,ските не са спорт за мързеливи хора. Ако те мързи да минеш 100 метра пеша,ти не ставаш за скиор по душа.Отделно,българите и балканците като цяло мразят да плащат за паркинги,което обезсмисля строежа им.Пример,буферните паркинги на метрото в София,които ганчовците ползват само в лошо време.
    4.На Пампорово има писта за шейни до хотел Стената.
    5.Нито ски патрула,нито ПСС с предишните си контролни функции могат да обуздаят скиори и бордисти без усещане за собствените им способности,без двигателна и планинарска култура,пиещи алкохол на обяд,без нужната физическа и ментална подготовка ,уважение към околните скиори и бордисти и служителите на патрула и ПСС и пълна липса на комън сенс.
    6.Поддържането на южни писти на нашата географска ширина и надморската височина на Пампорово е скъпо и нерентабилно,но при наличие на добър снеговалеж и те са обработвани ,макар и слабо ползвани

    1. Като ски инструктор, трасьор и съдия, с 40 годишен стаж като скиор (последните 5 сезона на Пампорово), ви отговарям следното:
      По ваша точка 1: Лично съм бил свидетел на описаното в точка 10 от писмото.
      По точка 2: Няма отношение към изложените в писмото теми.
      Точка 3: Значи, ако съм родител, който не кара ски, но иска децата му да карат ски, да не припарвам в Пампорово, защото по вашата логика влизам в графата „мързеливи хора“. А ако съм човек с двигателни проблеми, но пак държа децата ми да карат ски? И пак по вашата логика излиза, че паркингите се ползват само от българи, сякаш в курорта не влизат хора от други националности, управляващи собствени или автомобили под наем и сблъскващи се с трудността да паркират. Изобщо коментарът ви в тази точка е плод на доста ограничено и назадничаво мислене.
      Курортите трябва да са за всички, не само за „не мързеливи хора“.
      Точка 4: Ако тя беше достатъчна, нямаше да го споменаваме.
      Точка 5: Какво се случва, ако скиор или бордист „без усещане за собствените им способности“ и „без двигателна и планинарска култура“ се забие в ратрака-линейка, спасяващ пострадал на пистата? Не се е случвало, но ако се случи? Кой ще е виновен? Или чакаме да стане, пък тогава ще му мислим.
      Устойчивото управление на един курорт не е лесна работа – трябва стратегия. Планирането на съоръженията се прави с оглед на търсенето, капацитета на хотелската база и повишаващите се изисквания на пазара, а не с оправдания от типа „не е направено, защото българинът бил еди какъв си“.
      Някои от описаните в писмото проблеми не са пожелателни, а крайно наложителни за разрешаване. Това го знае всеки посетител. Знаят го дори ваши колеги – хора, работещи в базата на ПСС в Пампорово, но няма да го изкажат публично.
      Добре е, че върви дискусия. Дано от АД-то я четат.

  2. Ако ги попитате неофициално, повечето ски инструктори в Пампорово ще се съгласят с писмото. Ако трябва обаче да го заявят публично, няма да го подкрепят. Няма да посмеят, защото страхът и злобата са водещи в България.

  3. Явно доста некомпетентни и неграмотни хора са написали това писмо.
    Първо, ПСС, това е Планинска Спасителна Служба, тоест спасява хора в планината и тяхна работа е не да обработват пистите, а да достигнат възможно най-бързо до пострадалия и ако някой пострада на високопрофесионални писти, бъдете сигурни, че ще бъдат свалени с канатка, защото те са професионалисти и са преминали през всякакви обучения! Относно, к. к. Пампорово – това е най-добре структурираният курорт в България! Би трябвало малко да се поинтересувате и от ски спорта като цяло и тогава да коментирате.

  4. Габи, маби…
    Пълно с правописни грешки, пълно с грешни факти и фантастика.
    Не знам дали да се смея на цялата работа или да поплача.
    За съжаление, нямам сили да дочета до край това „писмо“ и със сигурност знам, че не си струва да се опитам да оборя точка по точка твърденията в него, но се чудя какви хора трябва да са го написали щом за тях скиор на зелената писта трябва да е с предимство пред машина на ПСС, бързаща към пострадал човек (може би тежко)… Тежко на туристи с такъв туристически оператор…

  5. Пълни глупости явно не познавате инфрастуктората на Пампорово ,как ще транспортирате пострада от Малина до ПСС Пампорово база Студенец с канатка???? където е кабинета със специализирана лекарска помощ

    1. Пълни глупости относно моторните шейни линейки ,явно не познавате инфрастуктората на к,к Пампорово- пострадал на Малина как ще бъде транспортиран до ПСС база Студенец с КАНАДКА??? където е разположен единствения медицински център??????

      1. Габи -Тур ЕООД чакам компетентен отговор

  6. От години спряхме да посещаваме Пампорово точно заради някои от проблемите изброени в статията. Винаги сме били голяма група и придвижването до пистите ни е създавало проблем заради липсата на тротоари и достатъчно парко места. Първо се чудиш къде да паркираш, после газиш в кал „до ушите“ и накрая чакаш на опашки за лифтовете след всяко спускане. Не сме ходили по чужди курорти и не мога да направя сравнение, но в Боровец примерно всичко е организирано много по-добре /не е идеално в никакъв случай и там има какво да се желае, просто го сравнявам с Пампорово/ и затова през последните 5 години ходим всяка зима там. Много бих искала, ако нещата се променят един ден на Пампорово, отново да започнем да го посещаваме.

  7. Това тривиално мислене и общуване на ниво заяждане ще ни затрие като нация. Вместо да коментирате писмото по същество, вие се занимавате кой какво бил построил и кой кого изнудвал.

  8. Хубаво е да се научим да отсяваме истината от неистината в живота си. И да не плюем по тези, които са се осмелили да я изкажат. Нивото на емоционалната интелигентност е в пряка връзка със способността ни да разбираме и да усещаме истинността на нещата край себе си. Всеки средно интелигентен човек, посетил Пампорово, ще се съгласи с фактите, описани в статията. Няма нужда някой да е известен, за да види очевидното. Въпросът е – искаме ли промяна и как тя да се случи? Защото съм сигурен, че няма да стане с размахване на пръст и заяждане в стил „ти кой си да ми кажеш“.

  9. като ви е грижа постройте една къщичка за птици и тогава давайте оценки. българска философия на чужд гръб както винаги. аз ако съм на тях ще ви заведа и дело

  10. с цялото ми уважение към габи тур, за пръв път ги чувам, но тъй като от няколко години посещавам само и единствено пампорово през ски сезона и смея да кажа познавам доста хора, управлението и начина на случване на нещата…. по-скоро симпатизирам на отговора на „Николов“ тъй като тази статия ми изглежда доста поръчкова и ми се струва, че създателя и има доста повърхностен поглед върху тези процеси. Паркинги има достатъчно в курорта към момента и има недостиг само в пикови дни като на всяко място на планетата. освен това следва 80% от тези въпроси да се адресират към съответните общини и спбственици на инфраструктурата. детски плац има на малина и му е там мястото. А лифт да се смени не зная уважаемия писател дали знае какво значи и колко струва. Условия за лридвижване пеша няма и в столицата, за съжаление или не на времето това е било построено това е останало. За ски патрула, аз по добре обезопасен курорт с толкова патрул по пистите не съм виждал никъде. Откога разбирате толкова и от работа на ски патрул…относно почитиката кой с колко карти да кара и как може би уважаемия писател следва да опрделеля търговката си политика в габи тур, силно се съмнявам пампорово ад да пишат постове и да определят вашата политика и тн и тн. Не бих влизал в повече детайли

    1. Значи щом в Софето няма условия, за останалата България да не се надяваме. И квото е построено едно време край, да не искаме нищо повече така ли?

    2. Ласкаете ни с опасението, че статията в скромния ни блог е поръчкова. Такова твърдение е най-малкото смешно. „Създателят“ и „Уважаемият писател“ не е едно лице, а екип от хора, включително ски инструктори и планински водачи със солиден опит в планината.
      За останалото написано – и аз не бих влизала в детайли.

    3. И като има толкова ски патрул, аз за 4 години ги гледам да се спускат само показвайки ски умения,а на идиотите, които карат безрасъдно невидях поне забележка някой да ин направи. Бил съм свидетел как 120 килограмов мъжага, в ясно време, съвсем съзнателно и контрилирайки ските си прелетя между две деца и нищо, добре, че не ги помля. Отделно на лифта чакайки са ме подкосявали два пъти неразчели скоростта си скиори-аз да питам къде е обезапасеното? Нито човека на лифта нито „многобройните“ ски патрули им направиха забележка да спират по-далеч. Да не говоря и за отвратителното отношение на отговорника за касите на Студенец, когато трябваше да ни удължат картите за лифт(по решение на Пампорово Ад, не по наше настояване) Държа се надменно и грубо.

  11. Ако един курорт като Пампорово иска да се развива устойчиво, не е това пътят, по който е тръгнал.
    Написаното е реално и точно, знае се, че това са проблемите и никъде не е казано, че трябва да стане изведнъж. Но трябва да стане ако гоним качество.
    Още нещо бих добавил – цената на ски картата е висока за дължината на предлаганите писти.

  12. Нямам представа, кои са “Габи Тур” вероятно поредният “оператор” решил да трупа дивиденти на гърба на друг инвеститор, предявявайки претенциите си само без дори да осъзнава какво и колко струва всичко това! Страхотно е, че сравняват Пампорово със западни ски курорти, нещо, което не виждам за Банско и Боровец, но ще е добре, като туроператор, ако въобще сте такива, да се запознаете и с начина на работа, финансирането и структората на всички западно-европейски ски курорти, където общините и държавата се интересуват от развитието им и инвестират в тях а не както при нас всички само да искат а никой да не дава!!! Защо не попитате Пампорово колко пари даде държавата за отганизирането на събития от световен мащаб, а колко даде на Банско за това, защо не ги попитате какво им струва подмяната на последният лифт и как трябваше да се борят с държавата за това, а инвестицията!? Кой плаща за всичко това!? А защо не ги попитате колко изнудвачи всяка година се опитват да ги изнудват за писти и трасета, а знаете ли въобще как се прекарва нова писта и колко институции и хора трябва да пребориш за това в нашата държава!? А знаете ли какви финансови средства изисква!? А вие какво дадохте за това скъпи “Габи Тур”!? Така че преди да предявявате претенцийте си към някой и да искате да си изхарчи парите да задоволи всички капризи първо се замислете какво би коствало всичко това и после пишете отворени писма! Защо си мислите, че хората не го знаят това и не го виждат, какво, чакат вашето компетентно отворено писмо ли!? Явно не съе много наясно какво е туризъм в България и как Пампорово правят и ще правят всичко възможно да задоволят всякакви капризи въпреки това!

    1. Уважаеми г-н Николов,
      Жалко е, че пишете коментар, без да сте си дали труда да прочетете „кои са Габи Тур“ и дали са туроператор.
      Жалко е също да наричате описаните проблеми „капризи“ и „претенции“.
      Това, което сме изложили, са изключително важни теми, които, неясно защо, си помислихте, че омаловажават всичко останало, свършено от Пампорово АД.
      Не ми е работа да питам кой кого и за какво изнудва.
      Какво „даваме“ ние за развитието на курорта Пампорово ще разберете ако се поровите малко повече в интернет. Така има шанс да ви се изясни, че не са ни необходими дивиденти на ничий гръб. А защо не помислихте, че може би наистина ни е грижа?
      И вероятно ще се изненадате, но имам представа как Пампорово АД се бориха с държавата за лифта на двата моста. Защото се информирам. А вие очевидно не.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Блог в WordPress.com.

Нагоре ↑

%d блогъра харесват това: